Sidor

1 aug. 2013

men ja e inte bitter!


  • Jag lystrar till många namn på min arbetstid; servitör, fröken, tarjoilija, neiti, madam och höödu. Jag ser också när någon viftar med handen eller stop, och jag ger gärna service. Men jag är ingen hund, så sluta knäpp med fingrarna!
  • Bara för att jag kommer med 3 tallrikar i gången till ett bord där det sitter fler än så, beror inte på att jag har glömt resten av bordets mat, det beror på att jag inte kan bära fler än 3 tallrikar i gången! Jag lovar, maten är på väg!
  • Jag frågar inte ID för att vara jobbig, jag frågar för att du ser ut som ett barn och man får inte sälja tobak till barn punkt
  • Jag säger inte att det är en timmes matkö för att jävlas och vill ha ut kunden därifrån, ja säger så för att det är så. Således är det inte heller klar 20 minuter efter beställning, oberoende på hur hungrig kunden är.
  • Jag bjuder inte på sprit bara för att kunden är en klåpar som häller ut sin dricka. Det är faktiskt inte mitt fel! Det är inte samma sak att jag ger en ny glassboll om den faller i golvet så fort kunden plockat upp sin strut! det beror bara på att jag är usel på glassbollar.
  • Jag bjuder inte på mat bara för att kunden inte blir mätt.
  • Jag öppnar inte dörren till restaurangen 30 minuter före öppning, men stå och kika på mej genom fönstret för allt i världen bara! Jag ser nog, jag skall bara förbereda klart först!
  • Jag kan inte laga något som inte står på menyn. Speciellt inte om det inte finns råvaror för det!
  • Kunden får int ta med en egen dricka bara för att vi inte serverar det restaurangen! 
  • Min bakdel är privat egendom, den är inte till för att röras. Den som får för sig att det är okej att känna lite, behöver inte bli förvånad då hen blir utslängd.
  • Om restaurangen är full och servitörerna springer benen av sig, så kan det ta en stund att få service. tyvärr. De spelar ingen roll hur ofta kunden har varit där eller om kunden känner chefen eller vet vem chefen är. Jag känner också chefen. 
  • I Finland har vi kösystem. Inte bättre folk först och sämre sist. Man för service i den ordning man anländer, inte beroende på hur väl man känner chefen.
  • Ta inte in hunden. Den får vara på terassen, men inte inne i restaurangen, hur liten den än är eller hur lite hår den släpper. NEJ!
  • Snälla, berätta för mej om du är allergisk mot något när du beställer mat, inte när jag hämtat ut maten och du ser något som du är allergisk mot. Snälla!!
Så, visst, jag är kanske jobbig. Men jag försöker bara göra mitt jobb... och ibland måste man få lätta på sitt hjärta lite. Jag fullkomligt älskar servicebranchen, men ibland måste det erkännas att det finns så många idioter som borde stanna hemma och helt enkelt inte har något att göra på en restaurang.
Som tur är så är det sparsamt med idioter, oftast är det bara underbart trevliga människor! Men det är idioterna som sticker ut...


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar