Sidor

16 feb. 2017

Ingefärsshot med citron

Imorse vaknade jag med så sjuk hals att jag nästan inte ville andas.
Det var inte roligt, inte alls! Jag tror dessutom jag blivit överkörd av en lastbil inatt också, lite så är formen idag. Harald är inte heller riktigt frisk ännu, han har helst vilja spendera all vaken tid i famnen (och han har inte riktigt velat sova) så det var inte blivit så mycket vila och avslappning precis.
Men han är inte lika täppt i näsan idag, så han är på bättringsväg!

Det finns nästan inga halstabletter man får ta när man ammar; ingen zyx eller strepsils iallafall. Bara sockerhalstabletter från godisavdelningen. Jahapp!
 Så idag har jag kokat något som slår det mesta; ingefärsshottar!
Det är riktigt lätt!

För 0,5 liter;
100g ingefära
0,3dl honung 
1 citron
0,5l vatten
Riv ingefäran grovt med skal och allt. Det ger en så frisk doft så du känner dej friskare direkt!   
Hetta upp till max 60 grader! 
 
Sila bort ingefäran och låt vattnet svalna. 

 

Rör ner honungen när vattnet är max 40 grader.



Rör sist ner pressad citronsaft och sila genom en fin sil.
Häll upp på flaska och lägg i kylskåpet. 
Dethär är bra som förebyggande också, eller för att få en rivstart på dagen.

Riktigt gott!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar