Sidor

10 jan. 2016

Äppelmosbullar

Jag är övningsfasen ännu, iallafall när det kommer till vetebullar! Degen jäser inte, den blir grynig, klumpig, hård och mjöligt äcklig. Bläh.

Men nu har jag fått en köksassistent i julklapp av min älskade sambo! Och med den som knådade degen, så blev det riktigt bra! Degen blev jämn och fin och jäste hur vackert som helst!

(Recept från tidningen Hembakat)

Äppelmosbulle
25 g jäst(torrjäst)
3 dl fingervarm mjölk
1,5 dl socker
1 krm salt
3 ägg
225g smör, rumsvarmt (jag smalt smöret i misstag, det funkade också med mera mjöl)
11-13 dl mjöl

Blanda mjöl (7-8 dl), jäst, socker och salt. Blanda ner mjölken, äggen och smöret.
Blanda allt jämt och tillsätt mer mjöl tills det blir en fin deg.

Låt jäsa i 1 timme

Gör runda små bullar (20-25 st) och jäs dem på plåten 25 minuter.
Lägg på ugnen 250 grader

Tryck ett hål i bullen och lägg ditt äppelmos och lite kanel.
Pensla med ägg och pärlsocker.

Ha i ugn 7-9 minuter


Jag hade inget ägg att pensla med, så mina blev inte så vackra.. 
Men ack så goda!

Ha en bra söndag ♥

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar