Sidor

26 nov. 2015

Jullistan!

I helgen är det lillajul! 
Det är under en månad kvar till jul!!

Det finns en jullista som kryper omkring på bloggar! Så jag ville också fylla i den.


1. Pepparkakor eller lussebullar? Pepparkakor! Lussebullar innehåller saffran.. de e int så gott...
2. Skumtomtar eller knäck? Skumtomtar? Knäck! Jag har gjort många försök att lyckas bra med knäck genom åren, med blandade resultat.. men knäck är gott!
3. Ischoklad eller marsipan? Ischoklad! Marsipan är inte riktigt min grej
4. Köttbullar eller prinskorvar? På julbordet, prinskorvar! Prinskorvar inlindade i bacon, mums!
5. Julkorv eller julskinka? Julskinka, utan vidare
6. Lax eller sill? Lax. Varmrökt lax. Dethär med gravade laxar och inlagda sillarhar jag försökt att tycka om i flera år, men.. ja, nej. Men varmrökt lax!
7. Sylta eller pastej? Varkendera kanske?
8. Paradis eller Aladdin? Paradis. Antar jag. Men helst Fazers! Eller Marabou!
9.Revbensspjäll eller lutfisk? Revbensspjäll. Isåfall. Inte för att vi brukar ha varkendera hemma. För måånga många år sen då vi var hem till min moffa på juldagen, lagade han lutfis. Men jag skulle minnas att det var äggsåsen som var god, inte fisken..
10. Glögg eller julmust? Glögg. Mycket glögg. Från oktober till januari!
11. Rödbetsallad eller dopp i grytan? Rödbetssallad.
12. Ris a la Malta eller gröt? Oj varför inte båda! Men gröt, gröt med plommonkräm!
13. Hemma eller borta? Hemma! Borta är inte heller så tokigt, men hemma är bäst.
14. Utomlands eller Finland? Finland. Men enda "utomlands" erfarenhet jag har av jul är Norge, och det är ju också praktiskt taget hemma.
15. Ge eller få? Ge. Egentligen gillar jag det mest. Att köpa julklappar, packa in och ge bort! Men vissttycker jag om att få dem också! :D
16. Mysteriet på Greveholm eller Sunes jul? Mysteriet på Greveholm! Inte för att jag sett den på länge..
17. Chokladkalender eller paketkalender? Paketkalender! Jag är ju endå lycklig ägare av Kickskalendern♥
18. Plastgran eller äkta? Äkta! Det är nog det som gäller. Har aldrig haft en plastgran, men de har fina sådana i butikerna också! Med dedär vita och blåa kan jag inte förstå hur någon kan vilja ha.
19. Arne Weise eller Ernst? Arne Weise. Jag är inget fan av Ernst..
20. När vill du att första snön ska falla? Oktober? Senast november... åtminstone i december!
21. Har du haft en grön gräsmatta på julen? Såklart. Men det han väl varit lite brun av alla löv som ligger på den efter höste ..
22.När är det dags att pynta? Till lillajul. Iallafall julbelysning och sånt. Men granen får vänta till närmare jul.
23. Kan du komma på något negativt med julen? Nejdå. Ingenting.
24. Favorit julfilm? Nu är det jul igen! Eller Miraklet i New York
25. Favorit julkalender? Oj det fanns en norsk julkalender jag tyckt myki om, som handla om eb skomakare och en pratande toffel. Men ja kan inte minnas va den heter
26. Blir du mättad av julen när den är slut eller vill du ha mer jul? Mer jul! Jul alla mörka månader i året! Varför bara fira jul i advent, jag skulle kunna börja firaredan då de plockar fram julpynt i oktober!
27. När öppnar du dina julklappar? På julaftonskvällen
28. Favorit juldoft? Stearinljus, granen, julskinkan.. ♥
29. Vad framkallar mest julstämning? Julmusik, mest. Och pepparkakor och glögg.
30. Vad är viktigast med julen? Att vara hemma med familj o julmys o gran o allt! 


Ikväll är det en julsitz på jobbet. Glögg, julbuffe och hoppas på många juliga snapsvisor. 
Det är alltid så härlig stämning på små sitzar, riktigt trevligt att sitta bakom baren då!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar