Sidor

28 apr. 2015

Skolning

Skolning i jeppis idag! Det var riktigt roligt!
tänk att de kan vara mysigt att åka buss? Lite avslappnande på nåt sätt, även om jag blev lite åksjuk...
Matkasse hade jag packat redan på jobbet imorse, men bullen jag skulle mumsa på har kommit ända hem till Böle. 

Han som hade kursen hett Jonas Hoffman. En svensk ionditor som ha jobbat 15 år i frankrike på någon restaurang som dessertkock. 
Så det var det vi gjorde,  franska små desserter. Jag hade ju lite trott att vi bara behövde höra på och sånt, och så fick alla varsitt bakverk de skulle laga!
Jösses va jag kände mig stressad då! Hittade ingenting, förstod ingenting, kände mig helt bortkollad... men jag hade en konditorlärare (Joakim) som hjälpte mig i stort sett hela tiden! Men det var roligt, fick en massa tips om choklad och gelatin...


Jag bakade något som hette Petit gateau de citron, mousse de vanille reglisse. Inte för att göra det invecklat eller något. Det var en lakritspralin i chokladmoussegömma på citronsockerkaka. Väldigt gott!

Det bakades också brownie med temousse, banana split med twist, choklad- och lemonterriner, och frusen appelsinchoklad med chokomousse.
Allting blev verkligen gott! Jag höll på att äta ihjäl mig, och då provsmakade vi bara! 


Bagarna bakade surdegsbröd på surdegspulver. Det skall vara lättare (det är det säkert!!), de tyckte det var lite tråkigt. Det lät lite tråkigt. Men brödet var gott! Det smakade lite som surskorpa.


Så jag satt på med dem hem. Lite tyst i bilen... lite trist, men iallafall. Var lättare sedan då det bara var jag o Ragnar, lite lättare att prata med! 

Så nu får jag börja baka med chokladmousse på jobbet också!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar