Sidor

13 jan. 2014

Morots- och blomkålssoppa med röda linser

Ett av mina nyårslöften var att jag skulle ta bättre hand om min mage. Därför testas idag vetgetarisk purésoppa! Eller vad jag nu sen skall kalla det...

Morots- och blomkålssoppa med röda linser

1 blomkål
1 gul lök
1 purjolök
2 klyftor vitlök
4 morötter
2,5 dl röda linser (jag använde "pikalinser", bara för att de går lite fortare än vanliga...)
salt
svartpeppar
chili
Pikalinser
Skölj blomkålen och skär upp den i buketter, och lägg dem att koka i lätt saltat vatten

Hacka vitlöken, purjolöken, gullöken och morötterna i bitar. Stek morötterna lätt och lägg dem att koka med blomkålen. Stek sedan all lök tills den är mjuk. Vid det laget borde blomkålen och morötterna ha blivvit ganska mjuka, och man kan då lägga med löken i kastrullen.

Linserna skall koka i lätt saltat vatten i ca. 5 minuter. Häll sedam av vattnet och låt dem stå. De skall inte koka med resten, utan de åker i sist



När det har kokat klart, så lägger man i linserna och låter dem koka med ett par minuter. Sedan när allt är mjukt, kryddar man med salt, svartpeppar och chili efter behag. Om man vill, kan man blanda med lite hackad ingefära.

Sedan häller man av vattnet, och vispar ihop tills det blir jämt, eller påminner lite om konsistensen av barnmat... mitt blev lite barnmatsliknande i utseendet..

Serveras med solrosfrön!

Morots- blomkålssoppa, aka barnmat

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar