Sidor

20 sep. 2013

Dagsutflykt till Helsingfors

Igår besökte jag huvudstaden! Jag längtade hem till österbotten heela långa dagen...

Tåget gick ju bra iallafall! Ända fram till Tammerfors, då det steg på en massa människor som pratade högt och mycket, och tanten brevid mej som stank parfym så de räckte till alla... typ...

Men skolningen var absolut bra! Fick i princip lär mej att jag är inte fånig fast jag står och pläddrar på som en idiot, det är bara bra kundbetjäning. Så ikväll när jag skall på jobb, så skall jag pläddra som aldrig förr!

En härlig sak med domdär flickorna på kursen var att de var så imponerade över att jag pratade svenska. Va va nu de att prata om? Har de aldrig haft med en svenskspråkig förr? Men de frågade tillome om jag kunde finska alls, eller om det var onödigt jag ens var på kursen! Jösses, dehär männskorna från södra finland är nog gulliga dom...

Förmiddag i Helsingfors
Lite lyxigt är det nog att vara på möte vid Radisson. Kaffebuffa hela tiden i mötesutrymmet, smaskiga smörgåsar och en helt underbar lunch!

Laxsoppa och ceasarsallad
Efter mötet skulle jag träffa en väninna. Jag hade ju hittat till Radisson utan några större problem, men det var nog värre att hitta in mor tågstationen igen. Men efter ett samtal med min mor, och stressat upp henne lite, så hittade vi tillslut fram mej till Forum! Så där stannade jag och väntade på väninnan!

Hattifnattar vid muminbutiken

Fontän vid Forum
 Kaffe hittade vi slutligen, men vi var ute samma tid som alla andra kaffedrickare, så det var lite svårt...
Bästa kakbit jag någonsin ätit!!!

Cappuchino och mintchokladkaka

Hem kom jag runt 22:30... jag hade farit från Vasa 05:50, så de va en lite onödigt lång dag dehär.

Men jag trivs bäst i österbotten, jag har nog ingenting i Helsingfors att göra!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar