Sidor

8 aug. 2013

Banan- och chokladkaka

.. eller Ana Banana Cake, enligt min fina kokbok!

Den var omtyckt! Sånt gillar vi! Så, bakning är en träningssak? he va naa!



Choklad-banan kaka
100 g smör
3 dl socker
2 ägg
5 dl vetemjöl
1 tsk bakpulver
2 tsk kanel
(1 tsk ingefära, men något sånt hade jag inte hemma...)
2 bananer
ca 200-250 gram choklad (jag smällde dit en hel Fazers blå!)

Smält smöret och vispa det med sockret. Tillsätt ägg och vispa skummigt.
Rör ihop mjöl, bakpulver och kanel (och ingefära, om man vill lägga det med), och blanda det med smeten.
Bananerna mosas med t.ex. en gaffel, och undvik så att det blir klumpar i. 
Chokladen hackas i så stora bitar man vill; grovhackning rekomenderas!
Blanda ihop allt till en fin smet!

Häll sedan i den form du vill ha. Jag hade en form med löstagbara kanter (och enligt receptet passar den i en form med hål i mitten).

Ugn; 175 grader, ca. 1 h, håll koll på den efter 45 min!

PS; smeten var gudomligt god!!!


popcorn o kaka, i väntan på besök


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar