Sidor

24 mars 2013

Kladdkaka med italiensk maräng


Nu vila ja testa nånting som jag hade tänkt skulle bli riktigt bra!
Och de blev de. minsann. extremt kladdigt i och för sej då marängen inte riktigt blev som den skulle, men den fick vara som den är då bara.

Receptet på  har jag lagt upp tidigare här, och den gjorde jag som vanligt och lät den svalna.

Marängen gjorde jag enligt följande;

1 dl vatten
2 dl socker
4 äggvitor

Det är bra om man har en hjälpande hand i början, som kan tänka sig att vispa äggvitorna och 1 dl socker.
1 dl sockert och vatten skall koka och smälta, till ca 120 grader.
Sedan häller man i en tunn stråle ner sockret i äggvitansockret, och vispar länge och väl.

Sedan lade jag det ovanpå kakan, och lät stå i kylen så länge kaffet kokade. Det var väldigt kladdigt då ännu, det blir lite fastare nästa dag då det fått stå i kylen, och smakar då också snäppet bättre!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar