Sidor

2 jan. 2019

Ett fullspäckat år

Jag fortsätter där jag slutade; vår förlovning.
Jag vet inte hur bloggen lämnade såhär på hälft, och så länge!

Så maj kom och vi hade förlovningsfest. Vi kunde inte ha fått bättre väder!
Maj kom med värmen, men inte kunde man ju då tro att det faktiskt skulle hålla i sig hela sommaren...


 I juni fick jag semester! Harald hade hittat tjusning i att vattna jordgubbsplantor och såg ut att kunna bli trädgårdsmästare!
Vi, liksom många många andra, åkte till Ähtäri och hälsade på pandorna. Och förståss de andra djuren. Pandorna var kanske lite överskattade, men nog fina på sitt sätt. Bäst tyckte vi om den röda pandan, ett sånt kramdjur köpte vi med oss hem och den är en stor favorit!
Juni var också månaden då jag lyckades trampa snett 2 ggr på 3 dagar. Det resulterade i att jag hoppade på kryckor ganska länge och gick väldigt länge med stöd åt foten. Hoppsan...


Juli-augusti var VARMT! Vad var det? 30 grader hur länge som helst? Hohho... Vi tillbringade massor av tid i Kållby och sysslade med markarbete till vårt hus, Tänk att vi har börjat bygga hus!
Vi firade Haralds 2årsdag, köpte gräsklippare på Juthbacka  åt Harald och var lite nervösa inför dagisstarten.


September kom, Harald började dagis och jag började jobba. Vi hade fredagarna lediga tillsammans,d et var ett jättebra beslut! Vi är ännu lediga 1-2 dagar i veckan då det bara är han och jag!
Haralde blev van med dagis, men han trivdes nog aldrig något speciellt bra, men det gick helt okej.
Vi var ofta ute med lastbilen, gick i skogen och träffade Mårran och räfsade lite löv hos mommos.
Vi var också och hälsade på till vörå och plockade äpplen. Harald tyckte nog att det var lite häftigt att man kan plocka mat från marken och träd och äta!


Sen kom oktober.
Det var då det hände.
Anders blev med jobb! I kokkola! Så vi flyttade till Kållby lite tidigare än planerat.
Och jisses vilken stressig månad! Hitta ny bostad, hyra ut den gamla, få tag i dagisplats åt Harald, hitta jobb till mej... Men allt löste sig, på knappa 2 väldigt stressiga veckor så hade allting fixat sig! Och flytten gick över förväntan! Vi började med en vecka ledigt, jag och Harald, för att få vara på inskolning till nya dagis i lugn och ro och packa upp saker i vårt nya hem.

Vi trivs! Harald har aldrig gråtit då han blivit lämnad på dagis, han trivs!
Jag tycker verkligen om mitt nya jobb; jag har aldrig förr känt mej uppskattad på det viset som jag blir nu! Arbetsspråket är finska, så jag får verkligen ligga i hårdträning när det kommer till finskan!


December flög förbi.
På riktigt.
Jag hann med arbetsjulfest då vi var och se ABBA, Harald fick ha julfest på dagis där de övat in flera sånger, han var verkligt duktig!
Det kom snö, mycket snö.
Vi firade jul, både hos mommos och fammos.
Det blev mellandagsrea i kokkola.
Vi hade en hyacint som stod i badrummet så att det inte skulle lukta i hela huset.
Vi har åkt pulka.
Vi har huggt julgran!


Så ett händelserikt år!
Och ett till händelserikt år på kommande; vi skall planera bröllop!

Gott nytt år!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar