Sidor

14 okt. 2016

Silverputs; som nytt!

Jag har ett halsband som jag räknar som "finhalsband", som helt enkelt passar bästnär man vill vara lite finare!
Jag fick det i julklapp för ett par år sedan. Med tiden blev det mindre fint och blev lite fult i färgen som silver kan bli. Och istället för att göra något åt det så lär jag det ligga och bli allt fulare, och inte ville jag ju använda det då det inte var så silvrigt och fint längre!


På Haralds dop hade jag velat använda det, men det var ju inte fint, så det fick va!
Men imorse googlade jag på hur i hela fridens namn man putsar silver hemma. 
Tandkräm, ketchup, bikarbonat...

Bakpulver!

  • Lägg aluminiumfolie i en glasform
  • Strö bakpulver i botten
  • Lägg i silversmycket
  • Strö mera bakpulver på
  • Häll kokande vatten över




Det bubblae och fräser när man häller på vattnet. Och luktar illa.
Så att ha bestyret under köksfläkten är en god ide!

Passa på att ta en tepaus sålänge vattnet svalnar....


Så är det bara att hälla av vattnet och låta smycket torka, och poff!
Klart!
Som nytt!


Jag skall nog ge mina örhängen samma behandling,  då nu resultatet blev såhär bra!
Då man skulle ha förstånd att sköta sina smycken lite bättre..

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar