Sidor

20 okt. 2016

Dehär med amning

Jag och Harald spenderar MYCKET tid i soffan. Minst 5 timmar om dagen. Harald är kanske en livsnjutare, som gärna dessutom tar en tupplur mitt i maten.
Han blir kanske en sån som somnar i gröttallriken sen...

Hemmagos


Jag är imponerad över ammande kvinnor. Kvinnor som får till amningen och bara kan dra fram bröstet utan desto mer bestyr. Kvinnor som kan amma när de är i stan på något cafe. Kvinnor som tycker om amning. Kvinnor som helt enkelt kan!

Vi började med ersättning redan på BB. Harald förstod sig inte riktigt på amningen och blev oftast bara arg. Då kunde vi hålla på 1,5-2 timmar igången, utan att han nånsin blev riktigt nöjd. Han blev arg och jag blev lessen. Då skickade jag ofta meddelanden till Anders om hur hopplöst det kändes. Ibland meddelanden om det råkade funka nångång.
Det var lätt att ringa på klockan och sköterskan fixade ersättning, så blev han iallafall mätt! Fast det kändes lite snopet att hålla på på de sättet.
Där sa de åt oss att fortsätta med ersättning, för huvudsaken är att han blir mätt.

På BB

Hemma fortsatte vi med  våra långa amningsstunder och ersättning 1-2 gånger om dagen. Ibland på eftermiddag och varje kväll. Det var lättare att få honom att somna då. Jag vet det finns många som delammar eller kör på bara ersättning, jag vet det blir bra folk av de barnen också. Men jag ville liksom inte det, jag ville liksom att det skulle lyckas på helamning.

Harald var runt 2-3 veckor då vi slutade med ersättning. Jag vet inte hur de gick till, vi bara slutade. Det heter att amning inte funkar om man inte tror på det själv, så kanske jag hade börjat tro lite mera på mig själv då. Eller så hade jag börjat slappna av lite mer så att det kändes mindre stressande. 

Efter det har vi sysslat med helamning. Med gummi för att Harald inte tar tag ordentligt, uppsamlingskopp för att brösten läcker, en trasa för att Harald sportar med att först suga lite och sedan spotta ut samt vår kära amningskudde. 
Någon annan som har såhär mycket saker involverade i amningen?
Hemma går det bra, men då ammar jag helst hemma också. 

Just därför är jag så imponerad över dessa andra kvinnor som bara kan och vill dra fram bröstet på cafe och amma sitt barn. Det ser ut att gå så bra för dem, de har liksom "allting på rade". Dessutom äter deras barn på bara några minuter, vi håller på 15-30 minuter... 
Jag blir lite avundsjuk på dessa kvinnor. 

Hemmamys

2 kommentarer:

  1. Jag känner igen mig lite grann i det du skriver. Med vår första son så satt jag minst 45min per gång och ammade, han hade stort sugbehov så det tog länge för honom att bli klar. Dessutom somnade han också mitt i maten. Jag använde också amningsgummi och kudde och tyckte det var lite prackot. Men huvudsaken var ju att babyn fick mat. Nu med andra barnet är jag mycket mer
    avslappnad och "vågar" amma lite
    varsomhelst och i andra ställningar än bara i
    soffan. Dessutom så äterhan på bara 10-15min så är han klar. Så barn är olika, det måste man komma ihåg. Det har inget att göra med hur du är som mamma. Så jag tror
    att de du ser på stan eller som du avundas
    mycket väl kan ha ett eller flera äldre barn
    hemma som de "övat på" före.

    Jag önskar dig fortsatt lycka till i mammalivet och det är bra att du berättar för din partner hur du mår och känner det. Ni finns där för varann!

    Johanna

    Det är bra att du känner dig mera avslappnad, det hjälper säkert amningen! Men man måste låta det ta sin tid också, det är ju en ny färdighet du ska lära dig, och samma för ditt barn.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack, så de finns hopp om att det blir annorlunda med nästa :)
      Men vi finner oss i vår situation om att de e prackot o tar läng, oftast tänker jag på att amning är de bästa för Harald, så det är bara att kämpa på fast det är motigt ibland.

      Min sambo vet hur jag känner, och varje gång jag beklagar mej så är han så positiv och tycker jag är duktig, så de känns ju bra :)

      Radera