Sidor

24 mars 2016

Blogglistan om bloggar

Edit; jag beklagar dagens font-arbete.. det är inte så bra, deg kliar lite i ögonen och jag veg inte hur jag skall rätta till det. Förlåt..

En extremt bra sak med att jobba med servering av kaffe till studeranden; de har påsklov. De är inte i skolan på påsklov! Därför är jag nu ledig i 5 dagar!
Nå, efter denhär veckan behövdes det verkligen; sådär normalt brukar det intevara några studeranden i skolan såhär i påskveckan, men eftersom påsken kom så tidigt så hade int studeranden hunnit ut på praktik än. Så de var minsann i skolan. Allihop. Eller nästan allihop. Hej och hå.

Så idag är jag hemma och läser bloggar med en stor påse godis. 
Så jag snubblade över en blogglista på Carolas blogg!

Blogglistan om bloggar

3 saker som kan irritera mig på bloggar:
- väldigt långa inlägg om absolut ingenting. 
- 8-9 selfies i ett och samma inlägg på exakt samma outfit ur mer eller mindre samma vinkel. Själv är jag värdelös på selfies och lägger sällan upp en enda, jag vet inte om det är så mycket bättre..
- korta små "hej"-inlägg. Två- rader med ett litet "heej, har inte skrivit något på länge så tänkte berätta att jag lever" bla bla bla


3 saker som kan irritera mig på instagram:
- citat. Alla sorters citat; peppande citat, träningsquotes, diverse C'est la vie och Carpe diem.. ett och annat kan vara roligt att läsa, men då det är återkommande jämt och ständigt, först på instagram och sedan på facebook
- 10onde selfien för dagen från en och samma person
- "dela denhär bilden och vinn....!"

3 saker som gör mig glad på bloggar:
- fina inlägg med fina bilder!
- personliga inlägg med åsikter, lite vardag med små ljusglimtar..
- alla roliga listor på saker och ting!


3 saker som gör mig glad på instagram:
( denhär delen för mej att fundera på vad sjutton jag gör på instagram)
- tomppis memes. De blir man ju glad av!
- små vardagsuppdateringar, om det så är ett barnvagnshjul, dagens kaffekopp eller bara en blomma
- ljusa o fina bilder!


3 finlandssvenska bloggar jag läser varje dag:
Denhär. Mest gillar jag inläggen med åsikter, de väcker så roliga debatter i kommentarsfältet
Denhär min favoritmammablogg just nu. 
Och denhär. Jag vet vad jag sa om selfies, men några selfies känns helt ok!

3 finlandssvenska bloggar jag läser, men mindre sällan:
Denhär kanske. Fast den läser jag verkligen sällan. någon gång kan det komma något intressant inlägg, men det har blivit lite sparsamt..
- nemnej bara 3? "Finlandssvenska bloggare" på facebook, där finns såå många bloggar! Mest mammabloggar läser jag väl nu, de känns mest spännande..


3 blogginlägg jag kan höja till skyarna:
- "höja till skyarna" vet jag inte, men har ni läst bloggmammornas listor om 10 sämsta och 10 bästa sakerna de gör som förälder? Jätteroliga listor, drar ner saker och ting på en mer jordisk nivå och har skapat flere debatter kring vissa bikter..
"Skvaller". Eller bara lite koll på saker. Eller nåt sånt.
- jaa.. tjaa..

Jisses vilken lång lista detta var!
Kaffepaus nu emellan kanske?

Kaffet klart, nu fortsätter vi

3 tips för att få en bättre blogg:
Det beror ju kanske lite på vad man skriver om. Men vad jag gillar mest med en blogg är om 
- den uppdateras ofta
- har mycket bilder
- inte så extremt långa texter
Jag är lite dålig på både "uppdatera ofta"delen och "mycket bilder"delen. 
Menem...man kan ju bättra sig?

3 tips för att få en sämre blogg:
Hehe, det skullea väl vara att göra raka motsatten från föregående?
Långa, extremt tråkiga texter som mest liknar en uppsats, med så många stavfel slm möjligt, totalt utan bilder, man har ingen aning om vem personer som skriver är...

3 saker jag aldrig skulle blogga om:
- jag har slutat blogga om vissa saker på jobbet. Tydligen kan sådant vara känsligt
- varken vår ekonomi, sexliv eller annat som känns riktigt privat


3 saker jag ofta bloggar om:
- Hehe. Jag är en vardagsbloggare. Vad har hänt idag, vad sl hände igår och vad som sker imorgon. Keep it simple.

3 saker jag hatar att läsa om i bloggar:
- alla sorters reklaminlägg; inlägg sponsrade av någon. Det mårar å känns lite krystat. Hellre vill ja då ha en personlig och osponsrad åsikt
- "jag har spännande nyheter! Men det berättar jag om en annan gång"
-  ett inlägg som består av quotes. Vilka quotes och citat som helst. Meh..


3 saker jag älskar att läsa om i bloggar:
-mamma och baby relaterade saker!
- listor. Listor i alla former och färger
- men bäst av allt måste vara kommentarerna. Alla kommentar till inlägg, speciellt kommentarer till inlägg som innehåll någon åsikt. Bring the popcorn!

 3 saker jag behöver för att ha en bra blogg:
 - min samsungtab
- kamera
- lite tid att skriva något, med inspiration till att skriva ett inlägg. Annars kan man ju alltid bara stjäla någons lista

3 saker jag tycker alla bloggare borde bli bättre på:
- kommentera andras bloggar kanske? Skulle inte de vara trevligt!
- skriva när det är ett sponsrat inlägg. Somliga är duktiga på det, många inte
En tredje sak behövs knappt, de finns ju bara duktiga bloggare ♥

Jisses vilken lång lista, kaffet hann ju bli kallt!

Nej nu har jag knte gjort något på hela dagen, nu är det nog dags att hitta på något!
Lite ironiskt känns det att jag gnäller om för lite bilder, och laddar nu upp ett helt bildfritt inlägg. Hihi. 

Glad påsk!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar