Sidor

3 dec. 2015

Cupcakes; chokladmuffins med maräng

Till spelkvällen bakade jag chokladmuffins med marängtopping!
Jag lämnade bort flera ingredienser från orginalreceptet (som var ur boken jag köpte i botniahallen, "Baka lite glammigare, lite roligare"), som jag bara dissade eller glömde..

3 ägg
3 dl råsocker (rörsocker)
0,5 tsk vaniljsocker
75g smör
0,5 dl vaniljyoghurt
0,5 dl mjölk
3,5 dl mjöl
2 tsk bakpulver
1 nypa salt
5 msk kakao
100g mörk choklad, hackad

Vispa ägg, socker och vaniljsocker pösigt.
Smält smöret och rör ner mjölk och yoghurt.  Rör ner det i ägget.
Blanda de torra ingredienserna,  och rör ner det i blandningen. Rör sist ner den hackade chokladen.

Häll ner smeten i muffinsformar. Jag har börjat använda en muffins plåt att lägga formarna i, det blir bättre stadga så!
I ugn 175 grader i ca. 15 minuter. De får vara lite kladdiga.

Marängfrosting
5 äggvitor
2,5 dl socker
1 tsk vaniljsocker

Vispa äggvitorna,  sockret och vaniljsockret i en värmetålig bunke. Lägg den över vattenbad och värm upp till 65 grad.
Ta bort den från vattenbadet och fortsätt vispa ca. 10-15 minuter till, tills smeten kallnat och blivit fast och fin.

Läggi en spritspåse och spritsa på muffinsarna!



Gott!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar