Sidor

3 nov. 2015

Cakepops med choklad

Idag har jag testat got nutt för mej; cake pops!
Jag köpte nyligen silikonformen för just detta bakverk, så jag har sett framemot att testa det!
En stor miss jag gjorde nu, var att jag glömde smörja in formen innan jag lade i smeten, så det fastnade lite i bottnet. Det var lite trist.

Choklad cakepops
100g smör
100g choklad
1 dl socker
2 ägg
2 tsk vaniljsocker
1 dl vetemjöl

Valfri garnering

Smält smör och choklad.
Vispa ägg och socker pösigt. Vänd ner vetemjöl och vaniljsocker försiktit. Rör ner smörchokladen.

Häll ner i formens nedre del, upp till kanten. Lägg på formens övredel.
Löttast är det om man använder två matskedar eller en spritspåse.

200grader i 13-15 minuter.

Ta bort den övre delen försiktigt, och låt svalna en stund innan du tar bort den nedre delen.

Jag garnerade med choklad! 
Smält chokladen och doppa kakorna i den. Doppa sedan i valfritt strössel (som kakströssel, marianneströssel, kakao, kokos...)
Sedan stoppar man dit kakpinnen, eller serverar den som sådan.


Godkänt av sambon, mumsigt värre och de är i skrivande stund snart slut!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar