Sidor

27 feb. 2015

Polar Loop

Efter att ha läst Yles fantastiska test om aktivitetsarmband (http://svenska.yle.fi/artikel/2015/02/27/vart-test-visar-armbanden-ljuger)
såkan man ju lite funder; är folk faktiskt så dum att de tror att ett armband kan visa exakt hur många steg, hur många kalorier och så vidare? Ett armband är riktgivande, baraför att visa ungefär hur mycket man rör sig, om det är för lite eller lagom.

Hur mycket kalorier som bränns beror ju på vad man gör, vilken kondition man har och puls. Ett armband anser inte att du tagit ett endaste steg om du cyklar. Eller skidar. Eller lyfter skrot. Men nog bränner du kalorier för det! Men det vet inte armbandet om, såvida man inte har en pulsmätare som är kopplat till armbandet!

Jag gillar mitt armband. Det vet inte om att jag spinnar, lyfter skrot eller e på cross trainer. Den vet inte heller om att jag går om jag håller i kärran i butiken. Men i stora drag kan den hålla koll på hur många steg jag tar, hur långt jag har gått och hur mycket jag sover och hur bra jag har sovit.

Så jag är nog på team Polar Loop!
nästa steg är väl bara pulsmätaren till Loopen, så jag får veta hur det går på gymmet också!

Bild från Yle

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar